Συνθετική Δημιουργική Εργασία Β' Τετραμήνου
Η μάθηση βασισμένη σε συνθετικές εργασίες (project-based learning) αποτελεί ένα καινοτομικό μοντέλο σχολικών δραστηριοτήτων που εγκαινιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας κατά το σχολικό έτος 2016-2017.
ÂÂÂÂÂÂÂ
Με τις συνθετικές εργασίες ο μαθητής βοηθείται να ανακαλύψει την τέχνη της μάθησης και να οικοδομήσει τη γνώση, αξιοποιώντας τις κλίσεις του και τα ενδιαφέροντά του. Η δημιουργικότητα αποτελεί ένα σημαντικό συστατικό της εκπαιδευτικής πράξης. Στο πλαίσιο των συνθετικών εργασιών, ο μαθητής δεν συμμετέχει στη μαθησιακή διαδικασία ως κενό "δοχείο", το οποίο γεμίζει με γνώσεις και εμπειρίες του διδάσκοντα. Η μάθηση λαμβάνει χώρα σε περιβάλλον έντονης κοινωνικής αλληλεπίδρασης και σχετίζεται άμεσα με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων. Η μάθηση δεν είναι μια διαδικασία που συμβαίνει παρεμπιπτόντως, αλλά αντίθετα λαμβάνει χώρα ως συνέπεια σχεδιασμένων δράσεων και κινήσεων. Οι ανάγκες λοιπόν καθοδήγησης και εμψύχωσης των μαθητών κατά την εκτέλεση των συνθετικών εργασιών, είναι ιδιαίτερα αυξημένες.
ÂÂÂÂÂÂÂ
Αυτό αναλαμβάνει να κάνει ο καθηγητής του οποίου ο ρόλος μετακινείται από το κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας, σε αυτόν του συντονιστή, εμψυχωτή και διευκολυντή μιας δημιουργικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη.
ÂÂÂÂÂÂÂ
Οι συνθετικές εργασίες μπορεί να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για την κινητοποίηση και ενθάρρυνση των αδύνατων μαθητών δεν απευθύνονται όμως μόνο σε αυτούς. Η καλλιέργεια πνεύματος αναζήτησης, η προώθηση κλίσεων, η ενδυνάμωση ενδιαφερόντων, η εκμάθηση τρόπων οργάνωσης δουλειάς, η δυνατότητα επιλογής και σύνθεσης υλικού, η ανάπτυξη συνεργατικότητας και η άσκηση εποικοδομητικού και γόνιμου διαλόγου, αποτελούν παιδαγωγικούς και εκπαιδευτικούς στόχους που αφορούν όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους.
ÂÂÂÂÂÂÂ
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω και βλέποντας τα θετικά αποτελέσματα της επιλογής των συνθετικών εργασιών αντί διαγωνίσματος Β’ Τετραμήνου που εφαρμόστηκε πιλοτικά την περσινή χρονιά για το μάθημα των Αγγλικών, όλοι οι μαθητές του σχολείου μας εκπόνησαν και φέτος συνθετική εργασία για το συγκεκριμένο μάθημα. Ειδικότερα, η καθηγήτριά τους κ. Βεργή, καθοδήγησε τους μαθητές ώστε να φέρουν εις πέρας εκπληκτικά δείγματα συνεργατικής εργασίας κι έρευνας. Η επιλογή του θέματος έγινε από τους μαθητές κάθε τάξης και τμήματος ξεχωριστά με βάση θεματολογία του σχολικού τους βιβλίου Αγγλικών που τους προκάλεσε μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, οι μαθητές κάθε τμήματος χωρίστηκαν σε ομάδες της επιλογής τους και μετά από κάποια συζήτηση ή παρακολούθηση ντοκυμαντέρ το οποίο αποτελούσε πρότυπο για τη θεματολογία των εργασιών, οι μαθητές εργάζονταν για μια σειρά μαθημάτων στην ψηφιακή τάξη με βάση πλάνο εργασίας που τους παρείχε η καθηγήτριά τους. Εκεί, με τη βοήθεια των tablet που διαθέτει το σχολείο μας, οι μαθητές ανέθεσαν ρόλους στα μέλη της ομάδας τους σε ερευνητές-αξιολογητές πληροφοριών, καταγραφείς πληροφοριών και συντονιστές της όλης διαδικασίας. Στο τέλος, κάθε ομάδα συνέθεσε το δικό της κείμενο το οποίο διαμοιράστηκε με ευθύνη των μαθητών σε όλα τα μέλη της ομάδας. Αυτό το κείμενο οι μαθητές αξιοποίησαν στην τάξη τους, γράφοντας ο κάθε μαθητής το δικό του διαφοροποιημένο κείμενο. Ένα τελευταίο, προαιρετικό στάδιο-επέκταση της συνθετικής εργασίας ήταν η ψηφιοποίηση της ομαδικής δουλειάς των μαθητών από όποιες ομάδες επιθυμούσαν extra credits-επιπλέον βαθμούς και η παρουσίαση αυτής της δουλειάς στην υπόλοιπη τάξη.
ÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ΗÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ μάθηση βασισμένη σε συνθετικές εργασίες (project-based learning) αποτελεί ένα καινοτομικό μοντέλο σχολικών δραστηριοτήτων που εγκαινιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας κατά το σχολικό έτος 2016-2017.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Με τις συνθετικές εργασίες ο μαθητής βοηθείται να ανακαλύψει την τέχνη της μάθησης και να οικοδομήσει τη γνώση, αξιοποιώντας τις κλίσεις του και τα ενδιαφέροντά του. Η δημιουργικότητα αποτελεί ένα σημαντικό συστατικό της εκπαιδευτικής πράξης. Στο πλαίσιο των συνθετικών εργασιών, ο μαθητής δεν συμμετέχει στη μαθησιακή διαδικασία ως κενό "δοχείο", το οποίο γεμίζει με γνώσεις και εμπειρίες του διδάσκοντα. Η μάθηση λαμβάνει χώρα σε περιβάλλον έντονης κοινωνικής αλληλεπίδρασης και σχετίζεται άμεσα με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων. Η μάθηση δεν είναι μια διαδικασία που συμβαίνει παρεμπιπτόντως, αλλά αντίθετα λαμβάνει χώρα ως συνέπεια σχεδιασμένων δράσεων και κινήσεων. Οι ανάγκες λοιπόν καθοδήγησης και εμψύχωσης των μαθητών κατά την εκτέλεση των συνθετικών εργασιών, είναι ιδιαίτερα αυξημένες.
Αυτό αναλαμβάνει να κάνει ο καθηγητής του οποίου ο ρόλος μετακινείται από το κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας, σε αυτόν του συντονιστή, εμψυχωτή και διευκολυντή μιας δημιουργικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Οι συνθετικές εργασίες μπορεί να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για την κινητοποίηση και ενθάρρυνση των αδύνατων μαθητών ÂÂÂÂÂÂÂÂ δεν απευθύνονται όμως μόνο σε αυτούς. Η καλλιέργεια πνεύματος αναζήτησης, η προώθηση κλίσεων, η ενδυνάμωση ενδιαφερόντων, η εκμάθηση τρόπων οργάνωσης δουλειάς, η δυνατότητα επιλογής και σύνθεσης υλικού, η ανάπτυξη συνεργατικότητας και η άσκηση εποικοδομητικού και γόνιμου διαλόγου, αποτελούν παιδαγωγικούς και εκπαιδευτικούς στόχους που αφορούν όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω και βλέποντας τα θετικά αποτελέσματα της επιλογής των συνθετικών εργασιών αντί διαγωνίσματος Β’ Τετραμήνου που εφαρμόστηκε πιλοτικά την περσινή χρονιά για το μάθημα των Αγγλικών, όλοι οι μαθητές του σχολείου μας εκπόνησαν και φέτος συνθετική εργασία για το συγκεκριμένο μάθημα. Ειδικότερα, η καθηγήτριά τους κ. Βεργή, καθοδήγησε τους μαθητές ώστε να φέρουν εις πέρας εκπληκτικά δείγματα συνεργατικής εργασίας κι έρευνας. Η επιλογή του θέματος έγινε από τους μαθητές κάθε τάξης και τμήματος ξεχωριστά με βάση θεματολογία του σχολικού τους βιβλίου Αγγλικών που τους προκάλεσε μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, οι μαθητές κάθε τμήματος χωρίστηκαν σε ομάδες της επιλογής τους και μετά από κάποια συζήτηση ή παρακολούθηση ντοκυμαντέρ το οποίο αποτελούσε πρότυπο για τη θεματολογία των εργασιών, οι μαθητές εργάζονταν για μια σειρά μαθημάτων στην ψηφιακή τάξη. Εκεί, με τη βοήθεια των tablet που διαθέτει το σχολείο μας, οι μαθητές ανέθεσαν ρόλους στα μέλη της ομάδας τους σε ερευνητές-αξιολογητές πληροφοριών, καταγραφείς πληροφοριών και συντονιστές της όλης διαδικασίας. Στο τέλος, κάθε ομάδα συνέθεσε το δικό της κείμενο το οποίο διαμοιράστηκε με ευθύνη των μαθητών σε όλα τα μέλη της ομάδας. Αυτό το κείμενο οι μαθητές αξιοποίησαν στην τάξη τους, γράφοντας ο κάθε μαθητής το δικό του διαφοροποιημένο κείμενο. Ένα τελευταίο, προαιρετικό στάδιο-επέκταση της συνθετικής εργασίας ήταν η ψηφιοποίηση της ομαδικής δουλειάς των μαθητών από όποιες ομάδες επιθυμούσαν extra credits-επιπλέον βαθμούς και η παρουσίαση αυτής της δουλειάς στην υπόλοιπη τάξη.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
408ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ 1ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗ ΣΥΡΟ – ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι συνθετικές εργασίες χρησιμοποιούνται ως μέσο για την εμπλοκή σε δραστηριότητες μαθητών οι οποίοι παρουσιάζονται ως ανενεργοί ή παθητικοί στον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας..
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές ενθαρρύνονται στην απόκτηση δεξιοτήτων χρήσης νέων τεχνολογικών εργαλείων, (πχ. χρήση υπολογιστικών περιβαλλόντων, διερεύνηση Διαδικτύου κλπ).
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι ίδιοι οι μαθητές διευθύνουν την εργασία τους και ελέγχουν τη διαδικασία προόδου της μάθησής τους.
Χαρακτηριστικά δραστηριοτήτων
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Στο πλαίσιο της υλοποίησης της συνθετικής εργασίας, οι μαθητές σχεδιάζουν και υλοποιούν αναγκαίες για την επίτευξη του σκοπού τους έρευνες, και
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
καλούνται να αντιμετωπίσουν διαφόρων ειδών εμπόδια και προβλήματα τα οποία θα πρέπει να μπορέσουν να αντιπαρέλθουν.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές κάνουν τις δικές τους διασυνδέσεις μεταξύ των διαφόρων ιδεών που καταθέτουν και αποκτούν νέες δεξιότητες δουλεύοντας πάνω σε διαφορετικές εργασίες (tasks) της συνθετικής εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές μπορούν να εκφράσουν διαφορετικές μορφές νοημοσύνης (κιναισθητική, σχηματική κλπ) και να ταιριάξουν το μαθησιακό τύπο τους με τις ανάγκες της συνθετικές εργασίας.
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές κατακτούν νέα τεχνογνωσία χρησιμοποιώντας καινούργια εργαλεία και τεχνικές για την υλοποίηση του σκοπού τους.
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές λαμβάνουν την ανάδραση που προέρχεται από το περιβάλλον τους και αξιολογούν έτσι τις ιδέες τους και τον τρόπο υλοποίησής τους.
Χαρακτηριστικά αποτελεσμάτων
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές με την παραγωγή σύνθετων νοητικών "προϊόντων" (μοντέλα, αναφορές, λογισμικό κλπ) επιδεικνύουν το επίπεδο μάθησης που οικοδόμησαν.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές συμμετέχουν οι ίδιοι στην αποτίμηση της εργασίας των άλλων συμμαθητών τους.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές θέτονται υπόλογοι του τρόπου επίδειξης των ικανοτήτων που απέκτησαν στη διάρκεια της συνθετικής εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι μαθητές εντρυφούν σε θέματα του πραγματικού κόσμου προερχόμενα από περιοχές (κοινωνική, πολιτιστική κλπ) που δεν υποστηρίζονται άμεσα από τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος σπουδών και αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες που δεν θα μπορούσαν να αποκτηθούν μέσα από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας.
o Γνωστικές δεξιότητες (επίλυση προβλήματος, λήψη αποφάσεων, κριτική άποψη)
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
o Καθημερινές δεξιότητες (χρήση προϋπολογισμού, δημιουργία πλάνου προγραμματισμού εργασιών, οργάνωση συνάντησης εργασίας)
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
o Τεχνολογικές δεξιότητες (χρήση υπολογιστικών περιβαλλόντων, χρήση τεχνολογικών συσκευών (πχ. σαρωτής), αναζήτηση πληροφοριών στο Διαδίκτυο)
409 |
||
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
o   Ομαδικές δεξιότητες (ομαδικό πνεύμα, πνεύμα συνεργασίας,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
διαλογική συζήτηση)
o   Προσωπικές δεξιότητες (ορισμός στόχων, οργάνωση χρόνου,
οργάνωση αναληφθέντων εργασιών)
oÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ανίχνευση προσωπικών τάσεων, καλλιέργεια πνεύματος μάθησης.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
4.ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οι συνθετικές εργασίες στα μαθήματα Πληροφορικής
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Τα μαθήματα "Εφαρμογές Υπολογιστών" του Ενιαίου Λυκείου, καθώς και "Χρήση Η/Υ" και "Εφαρμογές Η/Υ" των ΤΕΕ, αποτελούν περιπτώσεις μαθημάτων, όπου οι συνθετικές εργασίες μπορούν να βρουν ιδιαίτερα πρόσφορο έδαφος.
Οι γνωστικές απαιτήσεις που μπορεί να έχει μια συνθετική εργασία που πραγματεύεται ένα συγκεκριμένο θέμα, μπορούν να προέρχονται από:
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ προγενέστερες διδασκαλίες του εν λόγω μαθήματος στη διάρκεια των οποίων οι μαθητές απέκτησαν μία σειρά από δεξιότητες και οικοδόμησαν γνώσεις που θα χρησιμοποιήσουν για την υλοποίηση της συνθετικής εργασίας,
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ διδασκαλίες άλλων μαθημάτων, αφού σε πολλές περιπτώσεις γίνεται διαθεματική προσέγγιση εννοιών,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ γενικές εγκυκλοπαιδικές ή γνώσεις επικαιρότητας που έχουν αποκτήσει οι
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
μαθητές από την επαφή τους με το καθημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι. Με γνώμονα τη μέγιστη ανταπόκριση και εμπλοκή των μαθητών τα θέματα που πραγματεύονται οι συνθετικές εργασίες θα πρέπει να σχεδιάζονται ώστε:
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ να είναι σύγχρονα και ενδιαφέροντα για το μέσο μαθητή, παρέχοντας ταυτόχρονα γόνιμη και χρήσιμη γνώση,
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ να παρέχουν δυνατότητα συνδυασμού με άλλα γνωστικά αντικείμενα προβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο την Πληροφορική όχι ως αυτοσκοπό αλλά
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ως μία επιστήμη που διαπερνά όλες τις άλλες,.
Οι συνθετικές εργασίες που περιλαμβάνονται στο Τετράδιο Εργασιών Μαθητή ακολουθούν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το οποίο χαρακτηρίζεται από ρεαλισμό και είναι σε συμφωνία με το Πρόγραμμα Σπουδών. Επιπρόσθετα, οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονται σε κάθε εργασία, και γενικότερα οι εργασίες έχουν σχεδιαστεί ώστε να αποτελούν τμήματα μιας ενιαίας οντότητας, συγκοινωνώντας μεταξύ τους τόσο σε γνωστικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
ΗÂÂÂÂÂÂÂÂ τελική απόφαση ωστόσο σχετικά με το χρονισμό των εργασιών, αφορά το διδάσκοντα. Αν κριθεί σκόπιμο, η συνθετική εργασία μπορεί να υλοποιηθεί σε μεγάλο εύρος χρόνου, μέσα από την καθημερινότητα της διδακτικής πράξης. Μια τέτοιου είδους όμως απόφαση, προϋποθέτει την επιλογή του κατάλληλου θέματος και το σχεδιασμό της εξέλιξης της εργασίας, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των διαφόρων εννοιών και πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές, καθώς και στις γνώσεις και δεξιότητες που προσδοκάται αυτοί να αποκτήσουν.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ΗÂÂÂÂÂÂÂÂ αξιοποίηση – καθώς και η προβολή του αποτελέσματος - των συνθετικών εργασιών μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό κίνητρο για την συστηματική και ένθερμη συμμετοχή των μαθητών στην υλοποίησή τους. Για παράδειγμα, η συνθετική εργασία που προτείνεται στο Τετράδιο Εργασιών Μαθητή σχετικά με τη δημιουργία δικτυακού τόπου του σχολείου, μπορεί να δημοσιευτεί στο Διαδίκτυο μετά την τελική της έκδοση. Μια τέτοιου είδους διαδικασία μπορεί να λειτουργήσει και ως ανταμοιβή για
410ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ 1ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗ ΣΥΡΟ – ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
τους μαθητές, αφού θα βλέπουν τους κόπους της δουλειάς τους να προβάλλονται δημόσια
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
5.ÂÂÂÂÂÂÂÂ Φάσεις δομημένης ανάπτυξης συνθετικών εργασιών
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Για την ανάπτυξη των συνθετικών εργασιών προτείνεται ο διδάσκων να ακολουθήσει μια σειρά δομημένων φάσεων ανάπτυξης. Πρόσθετη αξία της παραπάνω επιλογής αποτελεί η αναγνώριση και η εμπέδωση από τη μεριά των μαθητών της αναγκαιότητας ύπαρξης συστηματικής μεθοδολογίας στη δουλειά τους.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
1.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Προσδιορισμός θέματος συνθετικής εργασίας: Η θεματολογία των συνθετικών εργασιών που περιγράφεται στο Τετράδιο Εργασιών Μαθητή είναι απλά ενδεικτική. . Επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του διδάσκοντα το αν θα προχωρήσει στην υλοποίηση των εργασιών που έχουν περιγραφεί ή θα προτείνει κάποιες άλλες. Η επιλογή της θεματολογίας της συνθετικής εργασίας μπορεί να γίνει και έπειτα από προτάσεις που θα κάνουν οι ίδιοι οι μαθητές. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει η πρότασή των μαθητών να μπορεί να τεκμηριωθεί .
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
2.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Κατανόηση σκοπού συνθετικής εργασίας: Αφού επιλεγεί το θέμα της συνθετικής εργασίας, θα πρέπει να γίνει μια σύντομη συζήτηση, ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλοι οι μαθητές έχουν κατανοήσει επακριβώς το σκοπό της.
3.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ανάλυση και καταγραφή απαιτήσεων: Στην επόμενη φάση θα πρέπει να γίνει η ανάλυση και η καταγραφή των απαιτήσεων της συνθετικής εργασίας σε ό,τι αφορά το πληροφορικό υλικό όλων των μορφών που θα πρέπει να παραχθεί ή να συλλεχθεί.
4.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Σχεδίαση και προσδιορισμός πακέτων εργασίας: Στη συνέχεια, θα πρέπει να γίνει η σχεδίαση της υλοποίησης της συνθετικής εργασίας, διαιρώντας την ταυτόχρονα σε πακέτα εργασίας και προσδιορίζοντας το περιεχόμενο καθενός από αυτά.
5.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Συγκρότηση ομάδων εργασίας μαθητών και ανάθεση πακέτων εργασίας:
Αφού ολοκληρωθεί ο προσδιορισμός του περιεχομένου του κάθε πακέτου εργασίας, στη συνέχεια θα πρέπει να γίνει η συγκρότηση των ομάδων εργασίας των μαθητών. Αν η συνθετική εργασία είναι μεγάλη, όλες οι ομάδες εργασίας των μαθητών που θα δημιουργηθούν, θα μπορούν να αναλάβουν την υλοποίηση διαφορετικού(ων) πακέτου(ων) εργασίας, ενώ αν είναι μικρή, οι αναθέσεις μπορεί να είναι πολλαπλές, όπως πολλαπλές θα είναι και οι εκδόσεις της συνθετικής εργασίας που τελικά θα υλοποιηθούν.
6.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Υλοποίηση πακέτων εργασίας από τις ομάδες μαθητών: Οι ομάδες εργασίας μαθητών αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν τα πακέτα εργασίας που τους έχουν ανατεθεί. Τις επί μέρους δράσεις των πακέτων εργασίας τις κατανέμουν οι μαθητές με δική τους ευθύνη και πρωτοβουλία, σύμφωνα με τις οδηγίες του διδάσκοντα.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
7.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Παρουσίαση και αξιολόγηση πακέτων εργασίας: Όταν ολοκληρωθεί η υλοποίηση των πακέτων εργασίας από τις αντίστοιχες ομάδες εργασίας, προτείνεται να γίνει η παρουσίασή τους στην τάξη. Οι δημιουργοί τού κάθε πακέτου εργασίας περιγράφουν την εργασία τους, επεξηγούν τους στόχους της, απαντούν στις ερωτήσεις των συμμαθητών τους και του διδάσκοντα
411 |
||
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
8.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Βελτιστοποίηση και τελική έκδοση πακέτων εργασίας: Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης φάσης θα έχει προκύψει η ανάγκη βελτίωσης, διόρθωσης ή επέκτασης κάποιων σημείων για ορισμένα πακέτα εργασίας. Οι διαδικασίες αυτές πραγματοποιούνται στη φάση αυτή με σκοπό τη δημιουργία της τελικής έκδοσης των πακέτων εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
9.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Σύνθεση πακέτων εργασίας και ολοκλήρωση συνθετικής εργασίας: Αφού έχει υλοποιηθεί η τελική έκδοση των πακέτων εργασίας, ακολουθεί η σύνθεσή τους, ώστε να παραχθεί η ολοκληρωμένη συνθετική εργασία που έχει ανατεθεί στους μαθητές.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
6.ÂÂÂÂÂÂÂÂ Πακέτα εργασίας συνθετικών εργασιών
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Κάθε πακέτο εργασίας αποτελείται από – συνήθως - περισσότερες από μια δράσεις. Δράση εκλαμβάνεται κάθε ενέργεια που θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο του εν λόγω πακέτου εργασίας.
Σαν προσφορότερη μεθοδολογία καθορισμού των πακέτων εργασίας της συνθετικής εργασίας προτείνεται αυτή του εννοιολογικού και όχι του τεχνολογικού καθορισμού τους.
Συγκεκριμένα, ας αναφερθούμε στο παράδειγμα της συνθετικής εργασίας των πολυμέσων που προτείνουμε στο Τετράδιο Εργασιών Μαθητή. Αν τα πακέτα εργασίας προσεγγιστούν τεχνολογικά, ένα πακέτο εργασίας θα μπορούσε να περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες ηχογραφήσεις, ένα άλλο τη συγγραφή των απαραίτητων κειμένων, ένα τρίτο τη συλλογή των απαραίτητων εικόνων. Στην εννοιολογική προσέγγιση, ένα πακέτο εργασίας μπορεί να είναι η παρουσίαση της δράσης της οργάνωσης "Έλληνες Γιατροί Χωρίς Σύνορα" πριν από την επέμβαση στη Γιουγκοσλαβία. Ένα άλλο η παρουσίαση της δράσης της οργάνωσης κατά τη διάρκεια της επέμβασης και ένα τρίτο με τη δράση της μετά από αυτήν.
Αν ο ορισμός των πακέτων εργασίας γίνει με τον πρώτο τρόπο, τότε αφενός καμιά ομάδα εργασίας μαθητών δε θα μπορέσει να έχει συνολική εικόνα της διαδικασίας ανάπτυξης της εργασίας, διατρέχοντας όλα τα στάδια που απαιτεί η υλοποίησή της, αφετέρου δεν θα δοθεί η δυνατότητα σε όλα τις ομάδες να ασχοληθούν και να αποκτήσουν δεξιότητες στις τεχνικές και τα εργαλεία που εμπλέκονται..
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Αντίθετα, αν ο ορισμός των πακέτων εργασίας γίνει σύμφωνα με το δεύτερο τρόπο, τότε όλες οι ομάδες εργασίας θα έχουν την ευκαιρία αφενός να συμμετέχουν συνολικά στην εκτέλεση της εργασίας, αφετέρου να ασχοληθούν με όλες τις τεχνολογικές δράσεις και τα εργαλεία.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
7.ÂÂÂÂÂÂÂÂ Συνθετικές εργασίες και ομάδες εργασίας μαθητών
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ΗÂÂÂÂÂÂÂÂ δημιουργία των ομάδων εργασίας των μαθητών δε θα πρέπει να γίνεται ούτε αυθαίρετα, ούτε τυχαία. Στόχος της παραπάνω διαδικασίας είναι η συμπληρωματικότητα των μελών της ομάδας. Μαθητές με του ίδιου τύπου προσόντα, δεξιότητες ή και αδυναμίες θα πρέπει να διαμοιράζονται στις διάφορες ομάδες εργασίας. Για παράδειγμα, μαθητές που έχουν εκδηλώσει προσόντα συντονισμού και καθοδηγητικές ικανότητες, δε θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην ίδια ομάδα, αλλά να διαμοιραστούν σε όλες τις ομάδες που θα δημιουργηθούν. Από την άλλη πλευρά, μαθητές που, είναι ίσως αδύνατοι ή αναποφάσιστοι, θα πρέπει επίσης να
412ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ 1ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗ ΣΥΡΟ – ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
διαμοιράζονται στις ομάδες εργασίας . Στόχος θα πρέπει να είναι οι ομάδες εργασίας που θα δημιουργηθούν να είναι κατά το δυνατόν ισοδύναμες από την άποψη των προσόντων – αλλά και των αδυναμιών - των μαθητών που θα τις αποτελούν. Σημαντικό στοιχείο επίσης για την καλύτερη λειτουργία και αποτελεσματικότητα των ομάδων εργασίας είναι να ζητείται η τεκμηριωμένη γνώμη των μαθητών για τη συγκρότηση τους. Η εμπλοκή των μαθητών στην επιλογή της σύνθεσης των ομάδων εργασίας, τηρουμένων πάντοτε των παραπάνω αναφερόμενων γενικών αρχών, αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στη δημιουργικότητα και την αποδοτικότητά τους..
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Αλλά και από την άλλη πλευρά, η σύνθεση των ομάδων εργασίας μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, να δράσει καταλυτικά προς την κατεύθυνση ανάπτυξης ή αποκατάστασης διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ συμμαθητών.
7.1. Πλάνο εργασιών μαθητών
Για να μπορεί μια ομαδική εργασία να είναι οργανωμένη και συνεπής είναι απαραίτητη η τήρηση πλάνου εργασιών. Ένα τυπικό πλάνο εργασιών μπορεί να περιλαμβάνει:
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ονόματα μελών ομάδας εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Πακέτα εργασίας που έχουν αναληφθεί.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Συσχέτιση δράσεων και μελών ομάδας εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ορόσημα υλοποίησης δράσεων και πακέτων εργασίας.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Συνοπτική περιγραφή προβλημάτων.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Διορθωτικές ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Πέρα από το πλάνο εργασιών, στην αποτελεσματική λειτουργία της ομάδας εργασίας μπορεί να συμβάλει και η διαδικασία εσωτερικού ελέγχου της ομάδας εργασίας . Η διαδικασία ελέγχου αφενός βοηθά τους μαθητές στο να εντοπίζουν έγκαιρα και να αντιμετωπίζουν κατάλληλα τυχόν καθυστερήσεις στις δράσεις που έχουν αναλάβει , αφετέρου δε ενδυναμώνει το αίσθημα υπευθυνότητας των μαθητών απέναντι στον εαυτό τους και στην ομάδα.
Τέλος, στο πλαίσιο της ομάδας εργασίας επιδίωξη θα πρέπει να είναι ο κάθε μαθητής να απασχοληθεί με όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές δράσεις.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
8.ÂÂÂÂÂÂÂÂ Συνθετικές εργασίες και ο ρόλος του διδάσκοντα
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Κατά τη διάρκεια ενασχόλησης με τις συνθετικές εργασίες, ο ρόλος του διδάσκοντα, όπως ήδη προαναφέρθηκε, αλλάζει σημαντικά σε σχέση με αυτόν που καλείται να εκπληρώσει κατά τη διάρκεια των "συμβατικών" διδακτικών δραστηριοτήτων του. Ο νέος ρόλος που καλείται να υιοθετήσει και να διαδραματίσει ο διδάσκων στοχεύει:
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ στην εμψύχωση, διευκόλυνση και συνεχή επίβλεψη της δουλειάς των μαθητών,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ στην υπόδειξη και καθοδήγηση,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ στην ανάδειξη και ενθάρρυνση των κλίσεων των μαθητών,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ στο συντονισμό για χρήση των κοινών πόρων του εργαστηρίου.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Οι διδάσκοντες καλούνται να βιώσουν και να αποδεχθούν την καινούρια προσέγγιση του ρόλου τους, να εμπεδώσουν και να εφαρμόσουν νέες διδακτικές πρακτικές και να προσεγγίσουν διαφορετικές διαδικασίες αξιολόγησης.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
8.1. Φύλλο παρακολούθησης εργασιών μαθητών
413 |
||
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ |
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Για την καλύτερη παρακολούθηση της εργασίας των μαθητών προτείνεται η τήρηση φύλλου παρακολούθησης εργασιών μαθητών.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Σε κάθε μια συνθετική εργασία αντιστοιχεί ένα φύλλο παρακολούθησης εργασιών μαθητών, το οποίο αποτελείται από τόσες "καρτέλες", όσες και οι ομάδες εργασίας μαθητών που σχηματίστηκαν. Κάθε μια "καρτέλα" φύλλου παρακολούθησης ομάδων εργασίας περιλαμβάνει:
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ τα ονόματα των μελών της ομάδας εργασίας,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ τα πακέτα εργασίας που έχουν ανατεθεί στην ομάδα,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ τη συσχέτιση δράσεων και μελών της ομάδας εργασίας,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ τα ορόσημα υλοποίησης δράσεων και πακέτων εργασίας,
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
•ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ χώρο σημειώσεων σχετικά με τη διαχείριση/υλοποίηση δράσεων από κάθε
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
μαθητή.
Σημειώνεται ότι το φύλλο παρακολούθησης εργασιών μαθητών πρέπει να είναι κοινό για την περίπτωση πολλών συνδιδασκόντων που παρακολουθούν την ίδια συνθετική εργασία.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
Βιβλιογραφία
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
1.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ενιαίο Λύκειο, Το Νομοθετικό Πλαίσιο, ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 1998.
2.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Δεκέμβριος 1997.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
3.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Επιστημονική συνάντηση Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία στο Σχολικό Πρόγραμμα, Θεωρία και Πράξη, Εκδόσεις Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου, Αθήνα, 1997.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
4.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Καραμάνης (Μ.), Κόμης (Β.), Πολίτης (Π.), Εφαρμογές Υπολογιστών - Χρήση Η/Υ – Εφαρμογές Η/Υ, Βιβλίο Καθηγητή, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, 2000.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
5.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Κόμης (Β.), Διδακτική της Πληροφορικής, Θεματική Ενότητα Πληροφορικής, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, 2000.
6.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής στα ΤΕΕ (http://www.pi-schools.gr).
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
7.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Ράπτης (Α.), Ράπτη (Α.), Πληροφορική στην Εκπαίδευση, Παιδαγωγική προσέγγιση, Αθήνα, 1996.
ÂÂÂÂÂÂÂÂ
8.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Duit, R. (1995). The constructivist view: A fashionable and fruitful paradigm for science education research and practice. In L. P. Steffe & J. Gale (Eds.). Constructivism in education. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
9.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (1997), Enacting project-based science, Elementary School Journal, 97, pp. 341-358.
10.ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ ÂÂÂÂÂÂÂÂ Buck Institute for Education, Project Based Learning, http://www.bie.org/pbl
800x600 Normal 0 false false false false EL X-NONE X-NONE